Velkommen til Vejrtraekning.dk

Vejrtraekning samarbejder i det daglige med norske Pusteteknikk og engelske Singing for Health Network for at udbrede kendskabet til, hvad sang og vejrtrækning kan betyde for dig i hverdagen.

I Singing for Health Network, som jeg er en del af, samarbejder og forsker en lang række patientforeninger i dette vigtige emne med det formål at lette hverdagen for mange mennesker.

Fra 2017- 2019 deltog jeg i et dansk forskningsprojekt om, hvordan sang kan være et alternativ til fysioterapiens træningsmetoder.

Sang er en blid og fleksibel vejrtrækningstræning, der er meget effektiv, da sangtræningen træner alle de muskelgrupper, som understøtter vejrtrækningen.

Sammen med Anette Aarsland fra Pusteteknikk arbejder jeg med at træne den bevidste vejrtrækning og  flytte fokus hen på udpustningen, da vi dermed stimulerer kroppens muligheder for at slappe af og restituerer sig.

Ved den “normale” autonome vejrtrækning er indåndingen aktiv og udpustningen passiv. Når vi arbejder med den bevidste vejrtrækning, er indåndingen en refleks, så kroppen slapper af, mens udåndingen er det bevidste arbejde, hvilket vi kalder det ” aktive udpust”.

Den bevidst vejrtrækning kan bruges både som energitræning og afspændingstræning, og begge dele er vigtige i dagligdagen.

Rikke Damkjær

Vejrtrækningsekspert ved Pusteteknikk, Operasanger Opera Akademiet, Det kongelige Teater, Guildhall School of Music and Drama, Diplomudd. Fra det Jyske Musikkonservatorium,  Life and Business coach ved Sofia Manning, Kostvejleder ved Birgitte Nymann, Flow terapeut ved Flow akademiet, Mindful Instruktør.

Hvis du finder det interessant kan du også følge mig på mine sociale medier

Hvis du vil vide mere om Rikke kan du klikke på “Læs mere”

Book en konsultation eller behandling i klinikken

Book nu!

Har du brug for 1 times ro og stille træning af dit bevidste åndedræt ?

Her får du massage af dine vejrtrækningsmuskulatur / stimulering af vagus nerven samt øvelser til daglig brug.

 

Hør Podcasten om vejrtrækning på Tag Livet Tilbage

Det nyeste produkt nu tilgængeligt

Sleep Tape 5M

God søvn er afgørende for godt helbred, høj energi og generelt velvære. Det er yderst vigtigt, hvordan vi trækker vejret, når vi sover, fordi vores krop derefter heler, reparerer og kommer sig. At sove med åben mund skaber en ubalance mellem ilt og kuldioxid og forårsager hyperventilation, hvilket fører til mangel på ilt og rastløs søvn.

Da det ikke er let at holde styr på din vejrtrækning, mens du sover, sikrer brugen af ​​Sleep Tape ™, at din mund forbliver lukket om natten, så vejrtrækningen kun finder sted ind og ud gennem næsen.

Klienters udtalelser

Klienters udtalelser

"

 “Jeg har så meget udbytte af det. En forbedret vejrtræning, iltningen i kroppen og den gode lystbetonende energi som gives og ikke mindst at synge sammen. Og sikke et aktiv at få dig som stemme- og sangtræner også.”

"

- Sigrid

"

 ” Kære Rikke 

Mange Tak for din undervisning!

og tak for dit arbejde med vejrtrækningen og dermed det du kan gøre for menneskers liv … RESPEKT!”

Johanne

"

Klienters udtalelser

"

 “Jeg har så meget udbytte af det. En forbedret vejrtræning, iltningen i kroppen og den gode lystbetonende energi som gives og ikke mindst at synge sammen. Og sikke et aktiv at få dig som stemme- og sangtræner også.”

"

- Sigrid

Klienters udtalelser

"

 “Jeg har så meget udbytte af det. En forbedret vejrtræning, iltningen i kroppen og den gode lystbetonende energi som gives og ikke mindst at synge sammen. Og sikke et aktiv at få dig som stemme- og sangtræner også.”

"

- Sigrid

Se vores galleri her!

FAQ

Spørgsmål 1 Skal maven gå ud når jeg puster ud ?

Nej. når vi puster ud, tømmer vi lungerne ved hjælp af vejrtrækningsmuskulaturen og derved opstrammer vi musklerne som dermed nemmere får ved at slappe af ved indåndingen.

Maven går ind ved det aktive udpust og ind via det afslappede indånding.

Spørgsmål 2 Jeg kan sagtens bruge maven når jeg trækker vejret, men har stadigvæk ikke det dybe suk og afspændningen ved indånding?

Mange gange træner vi ofte kun mavens bevægelser, men det er vigtigt at træne mere 3 dimensionelt, at vi mærker tyngden i ryg/lænd og ned i hofterne hvor vi ofte har ømme hoftebøjere.

Dette kan bla. afhjælpes med massage /stræk og træning af vejrtrækningen 

Kontakt os:

Telefon:
+45 26241888

Email:
info@vejrtraekning.dk

CVR-Nr

33177062

Følg os på:

Copyright © 2021 – Vejrtraekning.dk